Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Biblia to wspólne DNA chrześcijan i Żydów, które stanowi o naszej tożsamości – stwierdził rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel-Andrianik nawiązując do rozpoczynającego się 18 stycznia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan i do Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, który był obchodzony 17 stycznia.

Rzecznik Episkopatu podkreślił, że zarówno chrześcijanie jak i wyznawcy judaizmu modlą się tymi samymi Psalmami. „Codzienna modlitwa ludu Bożego Brewiarzem to rozważanie starotestamentalnych Psalmów. Podobnie podczas Mszy Świętej czytania ze Starego Testamentu przeplatają się z czytaniami z Nowego Testamentu. Wspólne zaś celebrowanie Liturgii Słowa przy różnych okazjach jest najlepszym świadectwem tego, że chrześcijaństwo i judaizm mają wspólne korzenie – zaznaczył ks. Rytel-Andrianik i podał jako przykład wspólną modlitwę tym samym Psalmem 122 rabina Michaela Schudricha (w języku hebrajskim) i bpa Rafała Markowskiego (w języku polskim) na rozpoczęciu sympozjum podczas Dnia Judaizmu w Warszawie 17 stycznia.  

Ks. Rytel-Andrianik przywołał dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z 2001 r. pt. Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, w którym stwierdza się, że istnieją wielorakie relacje między chrześcijanami a narodem żydowskim i że są one bardzo ścisłe. „Biblia chrześcijańska składa się z Pism Świętych narodu żydowskiego, które chrześcijanie określili mianem Starego Testamentu. Ponadto Biblia chrześcijańska składa się z pism opisujących życie i działalność Jezusa Chrystusa, określane Nowym Testamentem, który jest mocno związany z tradycją żydowską. W Starym Testamencie znajdujemy bardzo wiele odniesień do Nowego Testamentu i do osoby Jezusa. Łączy nas Święta Księga – Biblia. Pozwala to na śmiałe stwierdzenie, że Biblia to wspólne DNA chrześcijan i Żydów, które stanowi o naszej tożsamości zaznaczył ks. Paweł Rytel-Andrianik.

Rzecznik Episkopatu przywołał również mało znany dokument Watykańskiej Komisji ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem z 1985 r. pt. Żydzi i judaizm w głoszeniu Słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego. W zakończeniu tego dokumentu czytamy: „Nauczanie religijne, katecheza i głoszenie Słowa Bożego muszą wychowywać nie tylko do obiektywności, sprawiedliwości i tolerancji, lecz także do zrozumienia i dialogu. Nasze obie tradycje zbyt są sobie bliskie, aby się wzajemnie nie doceniać”. Ks. Rytel-Andrianik przypomniał, że pogłębianiu wzajemnych relacji, które mają na celu ubogacenie w wierze zarówno chrześcijan jak i Żydów, służyć ma właśnie doroczny Dzień Judaizmu, ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski i obchodzony w tym roku już po raz dwudziesty pierwszy.

Dzień Judaizmu poprzedza Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, na zakończenie którego obchodzony jest Dzień Islamu. Tym samym w odstępie kilku dni wspominamy trzy wielkie religie monoteistyczne.   

BP KEP