(Polski) „Na codzienne zakupy” – program Caritas Polska wspierający osoby starsze

0
392

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rozpoczęła się kolejna edycja programu „Na codzienne zakupy” wspierającego osoby starsze, znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej. W jego ramach potrzebujący seniorzy otrzymują kartę na zakupy. 

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad 20 proc. uczestników programu bywa głodna, bo nie stać ich na zakup żywności.  Karta na zakupy pozwala seniorom samodzielnie decydować, których produktów potrzebują najbardziej, a dzięki temu seniorzy mogą się lepiej się odżywiać.

Aż 87 proc. ankietowanych uczestników programu „Na codzienne zakupy” przyznało, że w sklepie musi zawsze wybierać najtańsze produkty spożywcze. Niewiele mniej, bo 84 proc., deklaruje, że ich dochody są zbyt niskie, by zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe, a ponad połowy badanych nie stać na kupno opału i zapłacenie rachunków.

– Te liczby pokazują, że wśród polskich seniorów nie brakuje osób potrzebujących wsparcia. Trwająca wojna w Ukrainie i jej skutki ekonomiczne wpływają także na nich – zwraca uwagę Monika Figiel zajmująca się programami senioralnymi w Caritas Polska.

Program „Na codzienne zakupy” realizowany jest wspólnie z Fundacją Biedronki. Umożliwia jego uczestnikom – seniorom wytypowanym przez 43 diecezjalne Caritas – dokonywanie płatności za zakupy w sklepach sieci Biedronka za pomocą kart przedpłaconych. W obecnej, piątej już edycji programu, zakodowana na karcie kwota wynosi 160 zł miesięcznie – o 10 zł więcej niż rok wcześniej.

Od początku realizacji programu wzrasta liczba jego beneficjentów. W 2018 r. było to 5,3 tys. osób, a w bieżącym roku to już 11 tys. osób. Rośnie również wartość udzielanej pomocy – w obecnej edycji programu wyniesie ona 17,6 mln zł, czyli o ponad 3 mln zł więcej niż w rok temu. Więcej jest także wolontariuszy, który pomagają seniorom w ramach programu (w załatwieniu formalności, zrobieniu zakupów, itp.). Ich liczba wzrośnie w tym roku z trzech do czterech tysięcy. Kontakt z wolontariuszami jest dla seniorów ważny, szczególnie biorąc pod uwagę, że aż 40 proc. ankietowanych uczestników programu Caritas i Fundacji Biedronki widzi swoją rodzinę najwyżej kilka razy w roku. Samotność stanowi duży problem w tej grupie.

– W ramach działań towarzyszących programowi aktywizujemy seniorów i pomagających im wolontariuszy, zapraszamy ich do organizowania różnych międzypokoleniowych spotkań, warsztatów, wycieczek i pielgrzymek. To szczególnie ważne w popandemicznym czasie, po tym, gdy wielu seniorów doświadczyło zamknięcia i samotności – podkreśla Monika Figiel.

Obecna edycja programu „Na codzienne zakupy” trwa przez 10 miesięcy. Z wydawanych w ramach programu kart jego uczestnicy mogą korzystać od kwietnia 2022 r. do stycznia 2023 r.

*Przytoczone dane pochodzą z badania Ocena realizacji projektu społecznego „Na codzienne zakupy”, IPSOS 2021. Badanie realizowane metodą wywiadów telefonicznych na próbie 1016 osób.

Caritas Polska

NO COMMENTS