Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tysiące zdjęć, materiałów wideo i relacji z pielgrzymek do miejsc świętych będzie można zobaczyć na Facebooku i na Twitterze. Jest to pierwsza akcja, która w jednym miejscu gromadzi relacje z całej Polski. Do udziału w niej zachęca Biuro Prasowe Konferencji Episkopatu Polski. 

– Pielgrzymowanie jest naszą narodową tradycją, która swój najpełniejszy wyraz znajduje właśnie w lipcowych i sierpniowych tygodniach, kiedy to kolejne grupy z różnych stron Polski zdążają do Częstochowy – mówił abp Stanisław Gądecki, przewodniczący KEP w homilii na rozpoczęcie pielgrzymki poznańskiej, która wyruszyła jako jedna z pierwszych, 6 lipca.

 Dzięki akcji #PolskaPielgrzymuje setki tysięcy osób, które z różnych przyczyn nie mogą uczestniczyć fizycznie w pielgrzymkach, będą mogły choć trochę poczuć ich atmosferę i włączyć się duchowo. ​​

 Na Facebooku materiały publikowane będą na specjalnym profilu Polska Pielgrzymuje, natomiast na Twitterze z hashtagiem #PolskaPielgrzymuje. To relacje nie tylko z tradycyjnych pieszych pielgrzymek, ale także biegowych, rowerowych czy rolkowych. Internauci mogą publikować również zdjęcia z zagranicznych wakacyjnych pielgrzymek.

 – Chcemy budować wspólnotę pielgrzymującego Kościoła – podkreślił bp Artur G. Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski, zachęcając – podczas konferencji prasowej w Sekretariacie Episkopatu – do włączenia się w akcję. Przypominał, że całe nasze życie jest pielgrzymowaniem do „Domu Ojca”.  – Chcemy wykorzystać media społecznościowe jako narzędzie – także w wymiarze duszpasterstwa ewangelizacyjnego – dodawał.

Jak poinformował paulin o. Dariusz Laskowski na Jasną Górę przychodzi rocznie około 4,5 miliona pielgrzymów. – Teraz, chociaż pielgrzymki są mniejsze liczebnie, idzie ich o wiele więcej – zauważył, porównując współczesne pielgrzymowanie do tego sprzed lat. Najwięcej pielgrzymów idzie w pielgrzymkach z Warszawy i Krakowa.

Swój pielgrzymi plecak spakowała podczas spotkania w Sekretariacie Episkopatu Karolina Błażejczyk. Jak mówiła, zabiera do niego tylko to, co jest niezbędne. Znajdą się tam: bluza albo kurtka, płaszcz przeciwdeszczowy, nakrycie głowy, lekki kubek i łyżka oraz znaczek i książeczka pielgrzyma, a także kilka kartek i długopis do zapisywania modlitewnych intencji. – Plecak musi być wygodny i mieć szerokie ramiona – radziła.

Ci, którzy na pielgrzymkę nie pójdą, w każdej chwili mogą włączyć się w pielgrzymkę duchową, modląc się w domu lub nawiedzając kościół, kaplicę lub kapliczkę. O łączność między pielgrzymami duchowymi, a tymi, którzy są fizycznie na pielgrzymim szlaku chodzi również w akcji #PolskaPielgrzymuje na Facebooku i Twitterze.

 – Udział w pielgrzymce, to przede wszystkim wielkie przeżycie duchowe, możliwość pogłębienia wiary i doświadczenia wspólnoty z innymi ludźmi. Ale to także zmaganie z trudami drogi: zmęczeniem, odciskami na stopach, złą pogodą, czy niekomfortowymi warunkami noclegowymi – podkreśla rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel-Andrianik.  – Możemy podzielić się tym wszystkim także w mediach społecznościowych, a tym samym umożliwić duchowy udział tym, którzy nie mogą pielgrzymować – zachęca.

– Kościół nie zamyka się na współczesne trendy obecne w Internecie, ale chce z nich umiejętnie i mądrze korzystać, bo jak mówi św. Jan Paweł II wiara umacnia się, gdy jest przekazywana – mówi.

Akcja #PolskaPielgrzymuje potrwa do 26 sierpnia, czyli do głównych uroczystości związanych z 300-leciem koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Jeśli inicjatywa spotka się z dużym zainteresowaniem Internautów, zostanie przedłużona.

BP KEP
Konferencja prasowa prezentująca akcję #PolskaPielgrzymuje, 6 lipca 2017