(Polski) Zatwierdzona melodia sekwencji na wspomnienie NMP Bolesnej (15 września)

04-09-2020
0
2236

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku ze zbliżającym się wspomnieniem obowiązkowym NMP Bolesnej (15 września), publikujemy zatwierdzoną przez biskupów podczas ostatniego zebrania plenarnego (28 sierpnia) melodię sekwencji o Matce Bożej Bolesnej, do pobrania i użycia w dniu 15 września (sekwencja nie jest w tym dniu nakazana, wykonuje się ją według uznania).

Nuty sekwencji o Matce Bożej Bolesnej w wersji PDF (pobierz)

Przykład wykonania sekwencji o Matce Bożej Bolesnej (YouTube):

Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP przypomina, że sekwencje ze swej natury są śpiewami przeznaczonymi dla wykonania solowego i do słuchania przez obecnych, dlatego ich wykonanie w tradycji liturgicznej było przeznaczone dla lepiej wyszkolonych śpiewaków. “Jeśli śpiewak nie jest w stanie zaśpiewać nowo zatwierdzonej melodii, wtedy istnieje możliwość, aby  wykonać sekwencję o Matce Bożej Bolesnej w alternatywnej wersji zatwierdzonej w Śpiewniku ks. Siedleckiego (“Stała Matka Boleściwa”). Pamiętajmy jednak, aby sekwencja nie przerodziła się z zwykłą pieśń, śpiewaną przez lud” – podkreśla bp Bałabuch. Cytuje też Instrukcję o muzyce KEP z 2017 r., która przypomina, że “sekwencję przed Alleluja śpiewa zespół śpiewaczy lub kantor.” Dopiero ze względu na inne okoliczności “może ją wykonać w postawie siedzącej całe zgromadzenie”.

„Jeśli idzie o zakończenie Sekwencji, należy pominąć słowa “Amen. Alleluja”, które dodawało się na zakończenie sekwencji przed reformą liturgiczną i z tego względu znalazły się przez przeoczenie w dwóch sekwencjach w nowym  lekcjonarzu. W przyszłych redakcjach tej księgi będą one usunięte” – podkreśla bp Bałabuch.

Jak wyjaśnia Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, przed reformą liturgiczną „Alleluja” było śpiewane przed sekwencją i stąd w Mszale Piusa V na koniec sekwencji powtarzano „Alleluja” jako swoiste zamknięcie śpiewu przed Ewangelią, natomiast po reformie „Alleluja” jest śpiewane po sekwencji, stąd z zakończenia sekwencji usunięto w lekcjonarzu łacińskim te zamykające słowa.

KKBiDS/ BP KEP

Zobacz też:
Przewodniczący Komisji liturgicznej KEP o nowych tekstach dla liturgii i pobożności prywatnej

NO COMMENTS