Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dane nam jest przeżywać ogromny przewrót, jaki się dokonał w Kościele w relacjach chrześcijańsko-żydowskich począwszy od dokumentu soborowego Nostra aetate – powiedział abp Grzegorz Ryś, metropolita łódzki i przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, podczas konferencji prasowej przed XXVI Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan, XXIII Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce.

Abp Ryś zwrócił uwagę na to, że „dane nam jest przeżywać ogromny przewrót, jaki się dokonał w Kościele w relacjach chrześcijańsko-żydowskich począwszy od dokumentu soborowego Nostra aetate”. Przypomniał, że obecne są w nim trzy kluczowe tezy: Żydzi dalej są narodem wybranym, gdyż Bóg nie odrzucił Izraela; nie wolno odpowiedzialnością za śmierć Chrystusa obciążać ani Żydów żyjących współcześnie z Chrystusem, ani tych z późniejszych pokoleń; potępienie wszelkiego antysemityzmu.

Metropolita łódzki podkreślił, że dokument ten jest tak ważny, że podsumowując go po 50 latach, papież Franciszek powiedział, iż w wyniku Nostra aetate przeżyliśmy w Kościele przewrót w relacjach z narodem żydowskim i odtąd nie myślimy już o sobie jako o wrogach i obcych, ale jako o przyjaciołach i braciach.

Abp Ryś zaznaczył, że oprócz struktur oficjalnych związanych z Konferencją Episkopatu Polski istnieje również Polska Rada Chrześcijan i Żydów, która organizuje spotkania modlitewne „Wspólna Radość Tory”. „W Polsce, w Kościele katolickim, dużo dobrego dzieje się w relacjach z Żydami” – przyznał abp Ryś. Dodał, że pozostaje wyzwanie edukacyjne, „aby ta świadomość Kościoła w relacjach chrześcijańsko-żydowskich stała się powszechna”.

Centralne obchody Dnia Judaizmu odbędą się 17 stycznia w Siedlcach. „Jest to moment modlitwy w miejscu, który dokumentuje obecność Żydów. W tym roku będzie to miejsce po zniszczonej przez Niemców synagodze. Gościem specjalnym będzie izraelski rabin Boaz Pash” – powiedział abp Ryś.

Odwołując się do jednego z dokumentów watykańskiej Komisji ds. Dialogu z Judaizmem, abp Ryś dodał, że z narodem izraelskim wiążą nas więzi historyczne i duchowe. „Dokument podkreśla więzi duchowe, mając świadomość, że Pan Bóg działa w ludzie Bożym, jakim jest Izrael, także dzisiaj” – dodał abp Ryś.

Ks. Sławomir Pawłowski SAC, sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu, podkreślił, że Kościół angażuje się w ekumenizm na trzech płaszczyznach: ekumenizm duchowy, doktrynalny i praktyczny. „Ekumenizm duchowy to wspólna modlitwa i świętość życia. Ekumenizm doktrynalny to dialog ekumeniczny, ekumenizm praktyczny to współpraca w różnych dziedzinach” – zaznaczył.

Dodał, że Polska Rada Ekumeniczna współpracuje nie tylko na poziomie ogólnopolskim, ale także na poziomie lokalnym. „Są inicjatywy całoroczne, zarówno modlitewne, jak i praktyczne, na przykład charytatywne” – zauważył.

Ks. Pawłowski zwrócił uwagę na to, że materiały na tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan zostały przygotowane przez chrześcijan z amerykańskiego stanu Minnesota. Tematem przewodnim są słowa z Księgi Izajasza: „Czyńcie dobro, słuchajcie sprawiedliwości”.

Sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu poinformował, że nabożeństwo centralne odbędzie się w Lublinie 22 stycznia o godz. 15 w archikatedrze lubelskiej. Będzie mu przewodniczył metropolita lubelski abp Stanisław Budzik.

Ks. Pawłowski zwrócił uwagę, że wyzwania ekumenizmu w Polsce leżą przede wszystkim na polu edukacji. „Chodzi o to, aby chrześcijanie w Polsce lepiej poznali chrześcijan innych wyznań. Najlepiej jeśli są to spotkania, m.in. modlitewne. Miejmy nadzieję, że ten Tydzień przyczyni się do takiego zbliżenia. Ekumenizm jest ważny, bo podział w Kościele utrudnia głoszenie Ewangelii i jest zgorszeniem dla świata” – podkreślił ks. Pawłowski.

„Dialog między chrześcijanami a wyznawcami religii niechrześcijańskich ma za podstawy dokument Nostra aetate, który pokazuje w odniesieniu do wyznawców Islamu, że są oni monoteistami, co nas łączy. A także uszanowanie tego, co w tych religiach jest święte i dobre” – powiedział bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. Odniósł się także do dokumentu Dominus Iesus, który podkreśla, że „autentyczne przeżywanie swojej wiary nie jest przeciwne dialogowi”.

Jeśli chodzi o dialog polskich katolików z Islamem, bp Ciereszko zauważył, że na wschodzie Polski obecni są Tatarzy, stąd też w praktyce doświadcza się życia obok siebie. „Ten dialog dokonywał się w relacjach międzyludzkich. To trwa do dzisiaj. Obecnie pojawiają się wyznawcy Islamu, którzy przybywają do naszego kraju jako imigranci” – zaznaczył bp Ciereszko.

Dodał, że ważnym wydarzeniem było powstanie Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Organizuje ona wspólne spotkania i modlitwy. Tegoroczny Dzień Islamu będzie obchodzony pod hasłem: „Chrześcijanie i muzułmanie: dzieląc radości i smutki”. „W dialogu chodzi o to, aby wyrażając siebie, wzrastając w swojej wierze, otwierać się na innych i szukać tego, co nas łączy” – dodał.

Obchody Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia) poprzedzi XXVI Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce (17 stycznia). Natomiast bezpośrednio po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan obchodzony będzie XXIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce (26 stycznia).

BP KEP

Konferencja prasowa przed XXVI Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan, XXIII Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce (Warszawa, 10.01.2023 r.)