Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pojednanie i pokój, który rodzi się przede wszystkim w sercu człowieka –  temu służą takie dni jak Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, gdzie mamy okazję, wspólnie razem z naszymi starszymi braćmi w wierze dokonywać pewnego rodzaju refleksji nie tylko nad dialogiem polsko-żydowskim i chrześcijańsko-judaistycznym, ale przede wszystkim jest okazją do dawania świadectwa wierze wobec świata, w którym dokonują się procesy sekularyzacyjne – powiedział bp Rafał Markowski, Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem, podczas konferencji prasowej przed XXIII Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

„Świat, mimo doświadczeń z historii, po dzień dzisiejszy nie jest wolny od bezsensownych wojen, od aktów przemocy, od aktów terroryzmu, które są niezwykle niebezpieczne. Nienawiść i przemoc nie prowadzi do pokoju. Nienawiść i przemoc rodzi kolejną nienawiść i przemoc, której musimy za wszelką cenę unikać, a drogą ku temu jest pojednanie” – zaznaczył bp Markowski.

Bp Markowski przypomniał, że tegoroczny Dzień Judaizmu zbiega się z obchodami 75. rocznicy wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Wśród tysięcy osób, które każdego roku nawiedzają to miejsce, znaleźli się także papieże Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek.

Z kolei Michael Schudrich, naczelny rabin Polski, nawiązał do koncepcji pamięci. „Naszym obowiązkiem jest pamiętać. Koncepcja pamięci była ważna już tysiące lat temu. I wtedy pytaniem jest: co powinienem pamiętać? Jakie są lekcje dla mojego życia? Kiedy ja stoję w Auschwitz, kiedy ja patrzę na komory gazowe, kiedy ja patrzę na krematorium, w jaki sposób ja powinienem zmienić moje życie? Czy człowiek może milczeć? Czy człowiek może być obojętny po pobycie w Auschwitz? Oczywiście, nie jest możliwe” powiedział naczelny rabin Polski.

Hasłem tegorocznego Dnia Judaizmu będą słowa z Księgi Wyjścia:  „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie świętować” (Wj 20,8). Główne obchody odbędą się 17 stycznia w Gnieźnie.

„Chodzi o czas refleksji i modlitwy nad tajemnicą duchowej więzi chrześcijaństwa z judaizmem. O radosne odkrywanie duchowego braterstwa istniejącego między Kościołem Chrystusa a Izraelem – Ludem Bożym, ku któremu Bóg, Ojciec całego stworzenia, zwrócił się ze szczególną miłością ze względu na odkupienie całego rodzaju ludzkiego. Chodzi także o pilniejsze poznawanie i przyswajanie sobie słowa objawionego, które odnajdujemy w Biblii. Nade wszystko należy pamiętać o modlitwie, która jest całkowicie niezastąpiona, ponieważ są to sprawy zarazem wielkie i trudne” – napisał bp Markowski w Słowie na XXIII Dzień Judaizmu.

>>Słowo Przewodniczącego Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. a obchodzony jest od 1998 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Polska jest drugim, po Włoszech, europejskim krajem, w którym zaczęto organizować jego obchody. Później włączyły się w tę inicjatywę m.in. Austria, Holandia i Szwajcaria.

BP KEP

Konferencja prasowa przed Dniem Judaizmu w Kościele katolickim - 10 I 2020 r.