Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Celem dialogu jest wzajemne poznanie. Drugim celem jest możliwe współdziałanie, zwłaszcza na rzecz pokoju – powiedział kard. Grzegorz Ryś, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, podczas konferencji prasowej przed XXVII Dniem Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan, XXIV Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce, która odbyła się 16 stycznia br. w Sekretariacie KEP.

Kard. Ryś zaznaczył, że historycznie rzecz biorąc dialog chrześcijańsko-żydowski jest krótszy niż dialog ekumeniczny. Przypomniał, że przełomem, który umożliwił otwarcie tego dialogu, była deklaracja Soboru Watykańskiego II Nostra Aetate z 1965 roku. Na 50. rocznicę tejże Deklaracji Papieska Komisja ds. Dialogu Religijnego z Żydami opublikowała tekst „Dary i wezwanie Boże są nieodwołalne” z 2015 roku. „To jest ostatni, bardzo ważny głos Stolicy Apostolskiej na temat tego dialogu, także podsumowujący to, co wówczas, w ciągu tych 50 lat, dokonało się w tym dialogu” – stwierdził. Dodał, że na ten dokument odpowiedziały wspólnoty ortodoksyjnego judaizmu dokumentem z 2017 roku pt. „Od Jerozolimy do Rzymu”.

Kard. Ryś przyznał, że dialog katolicko-żydowski przyjął obecnie poważną i regularną formę. „Ten Dzień jest związany z tygodniem ekumenicznym, ponieważ w Kościele po Soborze nieustannie wyrażane jest przekonanie, że relacje, które łączą chrześcijan i Żydów, są absolutnie wyjątkowe. W Kościele katolickim nie mówimy nigdy o dialogu z Żydami jako o dialogu międzyreligijnym. To nie jest dialog taki sam jak choćby z Islamem czy innymi religiami świata. My nazywamy Żydów – za Janem Pawłem II – starszymi braćmi w wierze lub – za Benedyktem XVI – naszymi ojcami w wierze” – podkreślił.

Przypominając postanowienia deklaracji Nostra Aetate, kard. Ryś zaznaczył, by nie obciążać Żydów odpowiedzialnością za śmierć Jezusa, „i to, co powinno być powtarzane nieustannie: antysemityzm jakkolwiek motywowany zawsze jest grzechem”.

Przewodniczący KEP ds. Dialogu z Judaizmem ocenił, że celem dialogu jest wzajemne poznanie. Drugim celem jest możliwe współdziałanie, zwłaszcza na rzecz pokoju. „Świadomość tych podstawowych prawd nie jest aż tak powszechna w Kościele w Polsce i dlatego trzeba robić wszystko, by Dzień Judaizmu w Kościele w Polce był wydarzeniem ważnym i zauważalnym” – ocenił.

Hasło tegorocznego Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce brzmi: „Szalom/Pokój – Dar Boga”. „Żyjemy w świecie, który jest rozdarty wojną, i w którym chrześcijanie i Żydzi powinni robić wszystko, żeby prowadzić ten świat do pokoju” – podkreślił kard. Ryś.

Centralne obchody XXVII Dnia Judaizmu odbędą się 17 stycznia w Radomiu i Szydłowcu. >>Więcej „Ważnym wymiarem Dnia Judaizmu w Polsce jest cały obszar pamięci: czy my o tych ludziach, którzy między nami żyli – w Szydłowcu Żydzi żyli od XVI wieku i tworzyli to miasto – chcemy o nich pamiętać czy nie. Jeśli o nich nie pamiętamy, to naszą niepamięcią, naszą obojętnością tak naprawdę potwierdzamy dzieło zagłady” – zaznaczył kard. Ryś. Dodał, że dobrze byłoby, aby Dzień Judaizmu znalazł odbicie w każdej katolickiej parafii w Polsce”.

Ks. dr hab. Sławomir Pawłowski SAC, sekretarz Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu, przypomniał, że najważniejszym wydarzeniem ekumenicznym w 2023 roku było 13. Zgromadzenie Ogólne Światowej Federacji Luterańskiej, które odbyło się we wrześniu w Krakowie. Gościem spotkania był kard. Kurt Koch, prefekt Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan.

Ks. Pawłowski zauważył, że pojawia się coraz więcej nabożeństw ekumenicznych w charyzmatycznych środowiskach katolickich i niekatolickich, „aby na modlitwie uwielbienia nabrać zapału do ewangelizacji”. Ostatnie takie spotkanie miało miejsce w lipcu ubiegłego roku we Wrocławiu pod hasłem „Chwała Mu”.

Ks. Pawłowski zaznaczył, że tematyka Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan od 50 lat jest przygotowywana przez inny kraj. W tym roku materiały do ekumenicznych modlitw zostały przygotowane przez zespół ekumeniczny z Burkina Faso, wspierany przez lokalną Wspólnotę Chemin Neuf.

Hasło tegorocznego Tygodnia brzmi: „Będziesz miłował Pana, swego Boga…, a swego bliźniego jak siebie samego (Łk 10, 27). „Tydzień Modlitw wpisuje się w ekumenizm duchowy. Jedność jest darem od Pana Boga i my nie jesteśmy w stanie sami jej wyprodukować. Im chrześcijanie są bliżej Chrystusa, tym są bliżej siebie” – zaznaczył.

Centralne nabożeństwo Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan odbędzie się w niedzielę, 21 stycznia, w polskokatolickiej katedrze Św. Ducha w Warszawie. Postanowiono, aby ofiary zbierane w trakcie nabożeństw zostały przekazane na projekt: Pojednanie w Europie – zadanie Kościołów w Ukrainie, Białorusi, Polsce i Niemczech, w którym od ponad 25 lat biorą udział oficjalni przedstawiciele Kościołów ewangelickich, prawosławnych i rzymskokatolickiego z państw projektu. >>Więcej

Bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi, przyznał, że „dialog z Islamem współcześnie nabiera kształtów dość istotnych na najwyższych szczeblach”. Przypomniał, że 4 lutego 2019 roku w Abu Zabi papież Franciszek i wielki imam Al-Azhar Ahmad Al-Tayyeb podpisali „Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju  światowego i współistnienia” – w tym roku minie 5. rocznica podpisania tego dokumentu.

„Nasz Kościół katolicki czy chrześcijaństwo w Polsce podejmuje ten dialog zgodnie z wytycznymi z deklaracji Soboru Watykańskiego II Nostra Aetate o doszukiwaniu się czy odkrywaniu w tradycjach innych religii tego, co dobre  i święte, o zbliżeniu, dialogu i szukaniu miejsc, które nas łączą, a także wracaniu do źródeł swojej wiary, które otwierają na inne tradycje religijne i budują dialog” – zaznaczył bp Ciereszko.

Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi zwrócił również uwagę na wymiar duchowy i modlitewny, który jest istotny w spotkaniach odbywających się w ramach Dnia Islamu. Centralne obchody XXIV Dnia Islamu odbędą się 26 stycznia w Łodzi. >>Więcej

Bp Ciereszko zaznaczył, że inspiracją do tematu Dnia Islamu są przesłania Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego na miesiąc Ramadan w Islamie. „Ostatnie przesłanie miało hasło: Muzułmanie i chrześcijanie tymi, którzy budują przyjaźń i zbliżenie. To będzie również mottem centralnych obchodów Dnia Islamu w Polsce” – dodał. Hasło tegorocznego Dnia Islamu brzmi zatem: “Chrześcijanie i muzułmanie: promotorzy miłości i przyjaźni”.

Obchody Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia) poprzedzi XXVII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce (17 stycznia). Natomiast bezpośrednio po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan obchodzony będzie XXIV Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce (26 stycznia).

BP KEP

 

Konferencja prasowa przed XXVII Dniem Judaizmu, Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan oraz XXIV Dniem Islamu (Warszawa, 16.01.2024 r.)