Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń, na Jasną Górę w minionym 2020 roku przybyło ok. miliona pielgrzymów. To zdecydowanie mniejsza liczba w porównaniu z latami poprzednimi. Znacznie wzrosło jednak zainteresowanie transmisjami nabożeństw z Kaplicy Matki Bożej, co pokazuje raport z działalności jasnogórskiego kanału na YouTube.

Raport za 2020 r., przekazany przez kustosza Jasnej Góry o. Waldemara Pastusiaka, wykazuje:
– ilość wyświetleń: 23 mln 154 tys. 380 (wzrost o 175%)
– łączny czas oglądania w godzinach: 4 mln 927 tys. 830,5 (wzrost o 200%)
– ilość subskrypcji: 123 tys. 167 (wzrost 257%)

Dla porównania – w roku 2019 ilość wyświetleń to 8 mln 178 tys. 760, a w roku 2018 – 4 mln 805 tys. 349.

Ze sprawozdania wynika, że z Jasną Górą łączyli się wierni z ok. 50 krajów świata. Najwięcej połączeń wychodziło z Polski (18 mln 292 tys. 755 wyświetleń). Kolejnym krajem z największą liczbą wyświetleń jasnogórskiego kanału są Niemcy (1 mln 596 tys. 362 wyświetlenia). Inne kraje to m.in.: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Francja, Białoruś, Holandia, Austria, Ukraina, Słowacja, Irlandia, Litwa, Szwecja, Norwegia, Belgia, Australia, Hiszpania, Szwajcaria, Czechy, Brazylia, Węgry itd.

Wśród internautów doceniana jest z roku na rok działalność informacyjna i medialna, prowadzona za pośrednictwem Biura Prasowego Jasnej Góry pod dyrekcją o. Stanisława Tomonia. Strona informacyjna Biura Prasowego Jasnej Góry www.jasnagora.com w 2020 roku odnotowała 85 mln 278 tysięcy odsłon.

Jasnogórski Twitter prowadzony przez o. Michała Bortnika odnotował ponad 15 mln odsłon, na stałe obserwuje codzienne informacje i wiadomości blisko 9 tys. 300. osób. Portal www.jasnagora.pl zarządzany przez o. Marcina Minczyńskiego odnotował 3 mln 100 tys. odsłon.

W dziesiątkach milionów należy liczyć także wiernych łączących się za pośrednictwem Telewizji Polskiej i TV Trwam.

„Miniony rok na Jasnej Górze to podobnie, jak i w innych miejscach, czas nowego otwarcia na zupełnie inny wymiar ewangelizacji – w sieci” – podsumowuje o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry, odpowiedzialny za organizację duszpasterstwa. Podkreśla, że wobec ogromnego wzrostu osób łączących się z tym miejscem, poprzez różne środki społecznego przekazu, przed paulinami stają nowe, bardzo zobowiązujące wyzwania duszpasterskie.

„Jasna Góra otworzyła się na zupełnie inny wymiar ewangelizacji w Internecie. To są tak duże wzrosty oglądalności przez osoby, nie tylko z Polski, ale i z zagranicy, które w ten sposób łączą się z Jasną Górą i modlą się z nami, że dla nas są to statystyki bardzo zobowiązujące – mówi o. kustosz – Współczesne techniki pozwalają dokładnie zobaczyć, kto, gdzie, kiedy, ile czasu spędza z nami, a to otwiera nas na zupełnie inną rzeczywistość, która będzie jeszcze bardziej mobilizować nas do pracy duszpasterskiej”.

o. Stanisław Tomoń
BPJG/ es, dr