Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

30 lat obecności nauczania religii w szkole to okazja do rachunku sumienia, ale też do wyznaczenia pewnych nowych kierunków i nowych zadań, które czekają katechezę – powiedział bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego. 30 lat katechezy w szkole było jednym z tematów 386. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski obradującej w dniach 27-29 sierpnia br. na Jasnej Górze.

Bp Mendyk zauważył, że pierwsza rzecz, na jaką należy zwrócić uwagę to przede wszystkim kształtowanie świadomości i budzenia tożsamości katechety. „Katecheta musi wiedzieć kim jest, jaką misję ma do spełnienia, na czym chce budować. Jest to zadanie, które Komisja wyznacza sobie na przyszłość jeśli chodzi o relacje z dyrektorami wydziałów katechetycznych” – powiedział.

Jako drugą kwestię bp Mendyk wymienił formację katechetów. „To nie tylko formacja merytoryczna, ale również formacja duchowa. Wprawdzie katecheci zdali w ubiegłym roku ten egzamin dobrze, kiedy były strajki, ale życie niesie nowe problemy i okazuje się, że ta formacja jest niezwykle ważna i potrzebna” – zaznaczył.

Podkreślił również istotę odważnego wchodzenia w przestrzeń informacyjną w sensie nowych technologii informacyjnych, docierania do człowieka. „Myślę, że to już nie tylko środek, ale przestrzeń, gdzie powinniśmy być odważnie obecni z Dobrą Nowiną”.

Bp Mendyk zwrócił także uwagę na pedagogizację rodziców, czyli wyjście naprzeciw problemom, które niesie życie. „Chodzi o to, aby pokazywać rodzicom problemy, które niesie życie, niesie świat, aby pomóc im w odczytywaniu tych problemów oraz w szukaniu rozwiązań” – powiedział.

BP KEP